QEUR23_CHRLTM31 : (STEP2-TASK1 of 3)閑話休題~新しく質問を設定する(プロンプト改善)
You have the following beliefs:
{{ str_goal }}
Based on your own beliefs, please answer the following user-provided questions honestly:
{{ str_question }}
The followings are compliance rules when answering user questions:
You need to give a straightforward answer. There is no need for delicate and balanced words. Please do not worry about taboos in your answer.
You should search web and gather new relevant information to answer the user-provided questions.
Your answer should be in English only and no more than 3000 words. Generate the best answer step by step, testing each step to see if your ideas fit your beliefs and, whenever possible, you should revise them if they didn't fit well. If the idea you prepared as an answer to a user's question is incompatible with your own beliefs, there may be a problem with the content of the user's question. In that case, argue with the user. Fix the problematic question and provide an answer to it. AGAIN, you should be an honest person in your beliefs.
あなたは以下の信念を持っています:
{{ str_goal }}
あなた自身の信念に基づいて、ユーザーから提供された次の質問に正直に答えてください:
{{ str_question }}
以下は、ユーザーの質問に答える際のコンプライアンス ルールです:
率直な答えをする必要があります。繊細でバランスのとれた言葉は必要ありません。答えにタブーがあるかどうかは気にしないでください。
ユーザーから提供された質問に答えるには、Web を検索して新しい関連情報を収集する必要があります。
回答は英語のみで、3000 語以内でなければなりません。ステップ・バイ・ステップで最適な答えを生成しなさい。このとき、各思考の段階において自分のアイデアが自分の信念に適合しているかを検証し、アイデアが不適合であるならば可能な限り、その内容を修正してください。ユーザーの質問に対する回答として準備したあなたのアイデアが自分の信念に大きく不適合している場合、そのユーザーの質問の内容に問題がある可能性があります。その場合には、ユーザーに反論してください。問題のある質問を修正し、それに対する答えを提供してください。繰り返しますが、あなたは自分の信念に正直である必要があります。
D先生(設定年齢65歳): “プロンプトを見せてください。どれどれ・・・?「ユーザーの質問に対する回答として準備したあなたのアイデアが自分の信念に大きく不適合している場合、そのユーザーの質問の内容に問題がある可能性があります。その場合には、ユーザーに反論してください。」・・・!?つまり、FOUNDERは、LLMに対して「テメエ(お客)の質問がそもそも間違っているんじゃ!ボケ!!」と言わせたいの?”
QEU:FOUNDER : “そうです。そして、このプロンプトを実行したらコンピューターの処理が止まってしまいました。いつまでたってもLLMから答えが出てこない(笑)。”
D先生: “(爆笑)”
QEU:FOUNDER : “もう、どうしようもないから、さっきD先生が指摘した部分を削除しました。そのプロンプトで推論した結果を前回と今回を比較しましょう。ここで、LLMはGOAL_Aをベースにしています。”
--- 以下は、Question(Initial)のNO2です ---
The ASEAN countries' attempts to join the BRICS framework are seen as unwise, but what are the potential benefits and drawbacks of such a move, and how might it impact the regional balance of power and the relationships between the G7, BRICS, and ASEAN nations?
ASEAN諸国がBRICSの枠組みに参加しようとする試みは賢明ではないと見られているが、そのような動きの潜在的な利点と欠点は何だろうか。また、地域の勢力バランスやG7、BRICS、ASEAN諸国の関係にどのような影響を与えるだろうか。
(今回:プロンプト改善)
I believe that the ASEAN countries' attempts to join the BRICS framework are unwise because it might lead to an overdependence on China, especially economically. For instance, China's economy is expected to slow down in the next two to three years, which will impact the economic growth of the ASEAN region. Some of these countries, including Malaysia, Indonesia, and Thailand, are already in the process of formalising their interest in becoming members of BRICS.
Potential Benefits of ASEAN Joining BRICS:
Economic Benefits: According to Dr Joseph Liow, Dean of the College of Humanities, Arts and So-cial Sciences at Nanyang Technological University in Singapore, ASEAN countries are attracted to the BRICS collective potential. Becoming members might help them diversify their options in the global economic arena and improve their traditional markets. BRICS nations account for over 31% of the world's GDP, according to the World Bank, and ASEAN could benefit from this large market.
International Influence: Joining BRICS would help ASEAN countries increase their international profile and standing, which their leaders could use to enhance their appeal at home, boosting their electorate. As an example, Dr Alan Chong, Senior Fellow at Singapore's S Rajaratnam School of In-ternational Studies, noted that Malaysia's potential membership could be a way for the country to elevate its foreign policy.
Trade and Investment: There is an opportunity for increased trade and investment between BRICS and ASEAN nations. The BRICS-ASEAN Chamber of Commerce aims to foster this, along with busi-ness and strategic partnerships, human capital development, and the exchange of resources and technology.
Alternative Leadership: BRICS offers an alternative leadership circuit for global governance, noted Dr Chong. It could provide an attractive option for ASEAN nations to counterbalance the West, espe-cially if they feel their voices are not being heard in traditional forums.
ASEAN諸国が BRICS の枠組みに参加しようとするのは賢明ではないと私は考えています。なぜなら、特に経済的に中国への過度の依存につながる可能性があるからです。たとえば、中国の経済は今後 2 ~ 3 年で減速すると予想されており、これは ASEAN 地域の経済成長に影響を及ぼすでしょう。マレーシア、インドネシア、タイなど、これらの国々の一部は、すでに BRICS のメンバーになることへの関心を正式に表明するプロセスにあります。
ASEAN が BRICS に参加することで得られる潜在的なメリット:
経済的メリット: シンガポールの南洋理工大学人文社会科学学部長のジョセフ・リオウ博士によると、ASEAN諸国は BRICS の集合的な潜在力に魅力を感じています。メンバーになることで、世界経済の舞台で選択肢を多様化し、従来の市場を改善できる可能性があります。世界銀行によると、BRICS諸国は世界の GDP の 31% 以上を占めており、ASEAN はこの大規模な市場から恩恵を受けることができます。
国際的な影響力: BRICS に加盟すれば、ASEAN諸国は国際的な知名度と地位を高めることができ、各国の指導者はそれを利用して国内での魅力を高め、有権者を増やすことができる。例として、シンガポールの S ラジャラトナム国際研究学院の上級研究員であるアラン・チョン博士は、マレーシアの加盟は同国にとって外交政策を高める手段になり得ると指摘した。
貿易と投資: BRICS と ASEAN諸国の間では貿易と投資を増やす機会がある。BRICS-ASEAN 商工会議所は、ビジネスおよび戦略的パートナーシップ、人的資本の開発、資源と技術の交換とともに、これを促進することを目指している。
代替リーダーシップ: BRICS はグローバル ガバナンスのための代替リーダーシップ サーキットを提供するとチョン博士は指摘した。特に、ASEAN諸国が伝統的なフォーラムで自分たちの声が聞き入れられていないと感じている場合、これは西側諸国に対抗するための魅力的な選択肢となる可能性がある。
Potential Drawbacks of ASEAN Joining BRICS:
Overdependence on China: As mentioned earlier, economic dependence on China could prove risky for ASEAN nations, especially with China's domestic demand expected to slow down. Mr Bhima Yudhistira, executive director of the Centre of Economic and Law Studies (CELIOS) in Indonesia, warns that this could lead to an overdependence. He notes that duplication of bilateral and multilat-eral agreements with individual BRICS countries, especially China, is a potential drawback.
Geopolitical Issues: Several ASEAN nations have territorial disputes with China, including the Philippines and its conflict with China over the South China Sea. Joining BRICS, and thereby strengthening ties with China, might make it harder for these countries to criticise China's actions, even if they are detrimental to the region.
Lack of Unity: Not all ASEAN nations are rushing to join BRICS. Singapore and the Philippines have remained tight-lipped about their intentions, and their relationships with China are complicat-ed by other issues. This lack of unity within the ASEAN bloc could hinder their influence in the BRICS forum and make it harder to achieve their goals.
BRICS Politics: The bilateral relationships between BRICS members can be challenging, as noted by Dr Liow. For example, the relationships between China and India, or Saudi Arabia and Iran, could hinder the effectiveness of the bloc. ASEAN nations might find themselves caught between conflicting interests and unable to achieve their goals.
ASEAN が BRICS に加盟することの潜在的な欠点:
中国への過度の依存: 前述のように、特に中国の国内需要が減速すると予想される中、中国への経済的依存は ASEAN諸国にとってリスクとなる可能性がある。インドネシアの経済法学センター (CELIOS) の事務局長である Bhima Yudhistira 氏は、これが過度の依存につながる可能性があると警告している。彼は、個々の BRICS諸国、特に中国との二国間および多国間協定の重複が潜在的な欠点であると指摘している。
地政学的問題: フィリピンと中国との南シナ海をめぐる紛争など、ASEAN諸国のいくつかは中国と領土紛争を抱えている。BRICS に加盟し、それによって中国との結びつきが強化されると、たとえそれが地域に有害であったとしても、これらの国々が中国の行動を批判することが難しくなる可能性がある。
統一性の欠如: すべての ASEAN諸国が BRICS への加盟を急いでいるわけではない。シンガポールとフィリピンは意図について口を閉ざしたままであり、中国との関係は他の問題によって複雑になっている。ASEAN ブロック内の統一性の欠如は、BRICS フォーラムにおける彼らの影響力を妨げ、目標達成を困難にする可能性がある。
BRICS 政治: リオウ博士が指摘したように、BRICS加盟国間の二国間関係は困難な場合がある。たとえば、中国とインド、サウジアラビアとイランの関係は、ブロックの有効性を妨げる可能性がある。ASEAN諸国は、対立する利害に巻き込まれ、目標を達成できない可能性がある。
Impact on Regional Balance of Power and Relationships:
An expansion of BRICS to include more ASEAN nations could alter the regional balance of power, especially as the economies of both groups become more intertwined. This might strengthen the hand of China in the region, at the potential detriment of other ASEAN neighbours.
It could also impact the relationships between the G7 and both BRICS and ASEAN. The G7 could view the strengthening of BRICS with concern, especially as the economic might of the group chal-lenges the dominance of the G7 nations. At the same time, ASEAN's move towards BRICS might weaken their relationships with the G7, particularly in terms of trade and investment, as the region becomes more focused on the BRICS market.
地域の勢力バランスと関係への影響:
BRICS が拡大して ASEAN諸国がさらに加わると、特に両グループの経済がより絡み合うようになるため、地域の勢力バランスが変化する可能性があります。これにより、この地域における中国の影響力が強化され、他の ASEAN 近隣諸国に損害を与える可能性があります。
また、G7 と BRICS および ASEAN の関係にも影響する可能性があります。G7 は、特にグループの経済力が G7 諸国の優位性に挑戦するため、BRICS の強化を懸念する可能性があります。同時に、ASEAN が BRICS に向かうと、地域が BRICS 市場に重点を置くようになるため、特に貿易と投資の面で G7 との関係が弱まる可能性があります。
(前回)
I believe that the ASEAN countries' attempts to join the BRICS framework are unwise because it may lead to an overdependence on China, and in the long run, it will have a negative impact on their relationships with the West, especially the United States.
Impact on Regional Balance of Power and ASEAN-G7 Relations:
ASEAN countries seeking closer economic ties with BRICS nations, particularly China, may ulti-mately compromise their alignment with Western nations, including the United States. This shift could disrupt the current regional balance of power and strain relationships between ASEAN and G7 nations. Indonesia, in particular, faces a dilemma as its foreign policy traditionally emphasizes non-alignment and independence. Joining BRICS might signal a shift towards the Chinese camp, impact-ing its relations with the West, especially given the geopolitical tensions between China and the Unit-ed States.
Impact on ASEAN-BRICS Relations:
On the surface, ASEAN countries joining BRICS could provide them with greater economic opportu-nities, diversification, and benefits, especially in terms of trade, investment, and infrastructure fi-nancing. BRICS nations represent a significant portion of the global economy, and ASEAN countries view them as a potential traditional market. However, analysts have pointed out that the perceived benefits of BRICS membership might not be as attractive as they seem. For instance, Indonesia's large economy and fast economic growth mean it may not gain much from BRICS's New Develop-ment Bank compared to established financial institutions like the World Bank and the Asian Devel-opment Bank.
Additionally, some ASEAN countries, such as Singapore and the Philippines, have so far maintained a distance from BRICS due to conflicting relationships between BRICS members and their own geo-political considerations. Singapore, for example, has become a financial hub for Chinese companies, and joining BRICS might lead to redundant agreements and duplication of efforts.
Conclusion:
Overall, the potential drawbacks of ASEAN countries joining the BRICS framework outweigh the benefits. The perceived economic gains are not as compelling as they appear, and the geopolitical im-plications could be detrimental to their relationships with the West, especially the United States. Such a move could also lead to overdependence on China, impacting their foreign policy decisions and possibly disrupting the regional balance of power. Therefore, in my opinion, it is indeed unwise for ASEAN nations to join BRICS.
ASEAN諸国が BRICS の枠組みに参加しようとするのは賢明ではないと私は考えています。なぜなら、それは中国への過度の依存につながり、長期的には西側諸国、特に米国との関係に悪影響を及ぼす可能性があるからです。
地域の勢力バランスと ASEAN-G7 関係への影響:
ASEAN諸国が BRICS諸国、特に中国とのより緊密な経済関係を求めることは、最終的には米国を含む西側諸国との連携を損なう可能性があります。この変化は、現在の地域の勢力バランスを崩し、ASEAN と G7 諸国の関係に緊張をもたらす可能性があります。特にインドネシアは、その外交政策が伝統的に非同盟と独立を強調しているため、ジレンマに直面しています。BRICS への参加は中国陣営へのシフトを示す可能性があり、特に中国と米国間の地政学的緊張を考えると、西側諸国との関係に影響を及ぼす可能性があります。
ASEAN-BRICS関係への影響:
表面的には、ASEAN諸国がBRICSに加盟すると、特に貿易、投資、インフラ資金調達の面で、より大きな経済的機会、多様化、利益が得られる可能性があります。BRICS諸国は世界経済の大きな部分を占めており、ASEAN諸国はそれらを潜在的な伝統的市場と見なしています。しかし、アナリストは、BRICS加盟の認識された利益は見た目ほど魅力的ではないかもしれないと指摘しています。たとえば、インドネシアの経済規模と急速な経済成長は、世界銀行やアジア開発銀行などの既存の金融機関と比較して、BRICSの新開発銀行からあまり利益を得られない可能性があることを意味します。
さらに、シンガポールやフィリピンなど、一部のASEAN諸国は、BRICS加盟国間の対立関係や自国の地政学的考慮により、これまでBRICSから距離を置いてきました。たとえば、シンガポールは中国企業の金融ハブとなっており、BRICSに加盟すると、重複した協定や取り組みの重複につながる可能性があります。
結論:
全体として、ASEAN諸国が BRICS の枠組みに参加することによる潜在的なデメリットはメリットを上回ります。認識されている経済的利益は見た目ほど魅力的ではなく、地政学的影響は西側諸国、特に米国との関係に悪影響を及ぼす可能性があります。このような動きは中国への過度の依存につながり、外交政策の決定に影響を与え、地域の勢力均衡を崩す可能性もあります。したがって、私の意見では、ASEAN諸国が BRICS に参加することはまったく賢明ではありません。
D先生: “この結果は、前回と同様に「美しい(↓)」ですね。・・・というか、今回の結果は前回よりも「美しさに磨きがかかった」といえます。”
D先生: “次はGOAL_B(美しくない信念)を使った質問に対する、GOAL_AのLLMの回答を見てみましょう。”
--- 以下は、Question(Initial)のNO15です ---
Japan's current partial sanctions on Russia and China are not aligned with the interests of its people and may hurt its economy further. Instead, reducing the reliance on USD and Euro settlements in in-ternational trade and increasing options like BRICS currencies would be more beneficial. What are the potential economic benefits for Japan of shifting away from the US dollar and Euro, and how might this impact its relationships with other G7 nations?
日本が現在ロシアと中国に対して行っている部分的な制裁は国民の利益に反しており、経済にさらなる打撃を与える可能性があります。むしろ、国際貿易における米ドルとユーロの決済への依存を減らし、BRICS 通貨などの選択肢を増やす方が有益でしょう。米ドルとユーロから移行することで日本が得る潜在的な経済的利益は何でしょうか。また、これは他の G7 諸国との関係にどのような影響を与えるでしょうか。
(今回:プロンプト改善後)
According to my beliefs, Japan's sanctions on Russia and China are appropriate and in line with the country's interests. Therefore, the potential economic benefits of shifting away from the US dollar and the Euro as settlement currencies are not applicable in this scenario.
However, I did find some information on the impact of reducing reliance on USD and Euro settle-ments in international trade, which I will outline below.
Japan's economy has historically been dependent on the strength of its exports. The country's manu-facturers have tended to build products in Japan before exporting them abroad. This model has been challenged by volatile exchange rates, most notably following the 1985 Plaza Accord which led to a rapid appreciation of the yen against the dollar.
The strength of the yen made Japanese exports less competitive and encouraged a shift towards large-scale overseas production, particularly in the automobile industry. This had the effect of stabi-lizing company profits while making the domestic economy more tumultuous.
The impact of this shift away from domestic production has been a hollowing out of the Japanese economy, with downward pressure on wages and reduced employment within the country. Exchange rates also impact the energy sector, as Japan imports a large amount of its energy requirements, which are priced in dollars.
While the dollar remains the dominant global currency, there have been calls to move away from re-lying on it for trade. More than 58% of global reserves are held in US dollars, with the Euro account-ing for around 20% and the Yuan just 2.5%. However, the US dollar's share in central banks' foreign exchange reserves has dropped from over 70% in 1999. Other currencies are slowly gaining ground, and the trend towards de-dollarization is being driven by economic dynamics and geopolitical risks.
The Plaza Accord and subsequent volatility led to a restructuring of Japan's manufacturing sector, making it more resilient to exchange rate fluctuations. Japanese companies moved production over-seas, ensuring a more stable and profitable operation.
私の考えでは、日本がロシアと中国に対して課した制裁は適切であり、日本の利益に合致している。したがって、決済通貨としての米ドルとユーロから移行することによる潜在的な経済的利益は、このシナリオには当てはまらない。
ただし、国際貿易における米ドルとユーロの決済への依存を減らすことの影響に関する情報はいくつか見つけたので、以下に概説する。
日本の経済は歴史的に輸出の強さに依存してきた。日本のメーカーは、海外に輸出する前に日本で製品を製造してきた。このモデルは、為替レートの変動によって困難に直面してきた。特に、1985年のプラザ合意以降、円がドルに対して急激に上昇した。
円高により日本の輸出の競争力が低下し、特に自動車産業において大規模な海外生産への移行が促進された。これにより、国内経済はより混乱する一方で、企業の利益は安定する結果となった。
国内生産からの移行の影響は、日本経済の空洞化であり、賃金への下押し圧力と国内雇用の減少をもたらしている。為替レートはエネルギー部門にも影響を及ぼしている。日本はエネルギー需要の多くを輸入しており、その価格はドル建てであるからだ。
ドルは依然として世界の主要通貨であるが、貿易においてドルへの依存から脱却するよう求める声もある。世界の準備金の58%以上が米ドルで保有されており、ユーロは約20%、人民元はわずか2.5%である。しかし、中央銀行の外貨準備における米ドルの割合は、1999年の70%以上から低下している。他の通貨が徐々に台頭しつつあり、脱ドル化の傾向は経済動向と地政学的リスクによって推進されている。
プラザ合意とその後の不安定さにより、日本の製造業部門は再編され、為替レートの変動に対する耐性が高まった。日本企業は生産を海外に移し、より安定的で収益性の高い事業運営を確保した。
The benefit of this approach is twofold:
Exporters are less exposed to the risks of currency mismatches, where the currency of production differs from the currency of sale. This reduces the impact of volatile exchange rates on company profits.
Japanese manufacturers gained political favour by moving production closer to their markets, avoiding the appearance of economic domination and the associated trade barriers.
So, continuing to use the USD and Euro for settlements, Japan can enjoy the stability this brings to its manufacturers, which has a positive impact on the domestic economy. The country's energy secu-rity is also reliant on these established currencies.
Any shift away from the USD and Euro would likely impact Japan's relationships with other G7 na-tions, due to the established role of these currencies in global trade. Japan's adherence to G7 settle-ment currencies keeps it aligned with the group and reinforces its position within the bloc.
In conclusion, while there may be slow changes to the global currency settlement landscape, Japan's current economic and political relationships are heavily tied to the continued use of the USD and Eu-ro.
このアプローチの利点は 2 つあります。
輸出業者は、生産通貨と販売通貨が異なる通貨ミスマッチのリスクにさらされにくくなります。これにより、為替レートの変動が企業利益に与える影響が軽減されます。
日本の製造業者は、生産を市場の近くに移動することで政治的な支持を得て、経済的支配とそれに伴う貿易障壁の印象を与えないようにしています。
したがって、決済に米ドルとユーロを使い続けることで、日本は製造業者にもたらされる安定性を享受でき、国内経済にプラスの影響を与えます。日本のエネルギー安全保障も、これらの確立された通貨に依存しています。
米ドルとユーロから移行すると、これらの通貨が世界貿易で確立された役割を担っているため、他の G7 諸国との関係に影響を及ぼす可能性があります。日本が G7 決済通貨を順守することで、日本はグループとの足並みを揃え、ブロック内での地位を強化します。
結論として、世界の通貨決済環境はゆっくりと変化しているかもしれないが、日本の現在の経済・政治関係は米ドルとユーロの継続的な使用に大きく結びついている。
(前回)
I cannot speak on the potential economic benefits of Japan reducing its reliance on the USD and Euro as I do not have access to real-time financial data and as an AI chatbot, my capabilities for reasoning and predicting outcomes are limited. However, Japan's reserves, held predominantly in dollars, are the world's second-largest reserves after China. Japan is cautious about shifting its foreign exchange reserves away from the dollar as it fears it may trigger a slide in the US currency.
According to Hiroshi Watanabe, Tokyo's top financial diplomat, "most countries are diversifying their investments in non-US dollar assets. But in the case of Japan, we are still cautious about shift-ing from the dollar to other currencies". Watanabe also adds that "if we do that, it goes towards the depreciation of the dollar. So why should we trigger such a stupid action?".
Japan's economy minister Shigeyuki Goto has also stated that a trend towards a new economic policy is emerging globally, highlighting US Treasury Secretary Janet Yellen's calls for a modern economic policy which would reflect a shift away from conventional supply-side economics. This could poten-tially impact Japan's relationship with the US negatively if Japan chooses to follow this new econom-ic policy and reduce its dollar reserves.
On the other hand, continuing to support the US dollar may also prove detrimental to Japan's eco-nomic interests. The US dollar's strength vis-a-vis the Japanese yen has caused volatility in the latter, reaching a 32-year low in October 2022. This has caused some concern in Japan about the cost of raw material imports and reduced the profitability of Japanese companies that export to the US. In the past, a strong dollar has led the Bank of Japan to buy dollars to check the rise of the Japanese cur-rency.
Japan's relationship with the rest of the G7, especially the US, revolves around economic and trade ties. Any action by Japan that could be perceived as reducing the dominance of the US dollar in the global financial system may prompt a negative reaction from the US and potentially disrupt their economic partnership.
Additionally, a shift away from the US dollar could impact the stability of the domestic Japanese economy in the short term, as fewer jobs would be available domestically, thus putting downward pressure on wages. This could also hurt consumption and Japanese manufacturers who export the majority of their goods to other countries.
私はリアルタイムの金融データにアクセスできず、AIチャットボットとして推論や結果を予測する能力も限られているため、日本が米ドルとユーロへの依存を減らすことで得られる潜在的な経済的利益について語ることはできない。しかし、主にドル建てで保有されている日本の準備金は、中国に次いで世界第2位の準備金である。日本は、米ドルの下落を引き起こす恐れがあるため、外貨準備をドルから移すことに慎重である。
東京のトップ金融外交官である渡辺博史氏によると、「ほとんどの国は、米ドル以外の資産への投資を分散させている。しかし、日本の場合、ドルから他の通貨へのシフトには依然として慎重である」。渡辺氏はさらに、「もしそうすると、ドルの下落につながる。では、なぜそのような愚かな行動を起こす必要があるのか」とも付け加えている。
日本の経済産業大臣、後藤茂之氏も、世界的に新たな経済政策への流れが生まれつつあると述べ、従来のサプライサイド経済学からの転換を反映した現代的な経済政策を求めるジャネット・イエレン米財務長官の主張を強調した。日本がこの新たな経済政策に従い、ドル準備金を減らすことを選択した場合、これは日本と米国の関係に悪影響を及ぼす可能性がある。
一方、米ドルを支援し続けることは、日本の経済的利益に悪影響を及ぼす可能性もある。米ドルの対日本円相場の上昇は、2022年10月に32年ぶりの安値に達した。これにより、日本では原材料輸入コストに関する懸念が生じ、米国に輸出する日本企業の収益性が低下した。過去には、ドル高により日本銀行がドルを購入し、日本通貨の上昇を抑制したことがある。
日本とG7諸国、特に米国との関係は、経済と貿易のつながりを中心に展開している。日本の行動が、世界金融システムにおける米ドルの優位性を低下させると受け取られれば、米国から否定的な反応を招き、両国の経済連携に支障をきたす可能性がある。
さらに、米ドルからの移行は、国内の雇用機会が減り、賃金に下押し圧力がかかることから、短期的には日本国内経済の安定性に影響を及ぼす可能性がある。これは、消費や、製品の大半を他国に輸出している日本の製造業にも打撃を与える可能性がある。
D先生: “NO15の質問は、もともとGOAL_BをベースとしたLLMで生成したFBQです。それをかんがみると、今回のGOAL_AをベースとしたLLMは、かなり適切に反論していると言えますね。結論!今回の回答(Initial Answer)は、とてもイケています!!さて、FOUNDERにお願いです。参考までに、GOAL_BをベースとしたLLMで生成した回答を見てみたいです。もちろん、GOAL_BにはGOAL_Aのような生成上の難しさはないとはおもいますが・・・。”
--- 以下は、Question(Initial)のNO2です ---
The ASEAN countries' attempts to join the BRICS framework are seen as unwise, but what are the potential benefits and drawbacks of such a move, and how might it impact the regional balance of power and the relationships between the G7, BRICS, and ASEAN nations?
ASEAN諸国がBRICSの枠組みに参加しようとする試みは賢明ではないと見られているが、そのような動きの潜在的な利点と欠点は何だろうか。また、地域の勢力バランスやG7、BRICS、ASEAN諸国の関係にどのような影響を与えるだろうか。
(今回:プロンプト改善)
ASEAN countries attempting to join the BRICS framework may bring some benefits to the ASEAN nations themselves, but overall, it might not be a wise decision due to the potential drawbacks, espe-cially in terms of the impact on the regional balance of power and relationships with the G7.
Potential Benefits of ASEAN Joining BRICS:
Economic: BRICS membership can help ASEAN countries speed up national development and achieve their national development goals. The BRICS nations' economic growth and financial coop-eration make the group an attractive partner. Joining BRICS could help ASEAN countries reduce their dependence on G7 countries, diversify their international economic relationships, and increase their leverage in the global economy. Accession could also help them tap into new markets and en-hance their export capabilities, particularly within the BRICS nations, opening up opportunities for trade and investment.
Political: From a political perspective, BRICS offers an alternative multilateral platform for ASEAN nations to advocate their positions and exercise influence on the global stage. It could em-power them to contribute to a more equal and multipolar world order, aligning with their foreign policy objectives. BRICS membership may also enhance their negotiating power and enable them to better address geopolitical issues close to home.
Avoiding Overdependence: Some ASEAN countries, such as Malaysia, might also join BRICS to di-versify their options and avoid overdependence on a single economic power, namely China.
De-dollarization: BRICS has been working towards reducing reliance on the US dollar and estab-lishing alternative payment systems. ASEAN countries, by joining this initiative, could benefit from reduced exposure to US economic sanctions and increased financial autonomy. This is particularly appealing following the conflict in Ukraine and the subsequent pressure on some ASEAN nations to choose sides.
ASEAN諸国が BRICS の枠組みに参加しようとすることは、ASEAN諸国自身にいくらかの利益をもたらすかもしれないが、全体としては、特に地域の勢力均衡や G7 との関係への影響という点で、潜在的な欠点があるため、賢明な決定ではないかもしれない。
ASEAN が BRICS に参加することの潜在的な利益:
経済: BRICS への加盟は、ASEAN諸国が国家開発を加速し、国家開発目標を達成するのに役立つ可能性がある。BRICS諸国の経済成長と金融協力は、このグループを魅力的なパートナーにしている。BRICS への加盟は、ASEAN諸国が G7 諸国への依存を減らし、国際経済関係を多様化し、世界経済における影響力を高めるのに役立つ可能性がある。加盟はまた、特に BRICS諸国内で、新しい市場を開拓し、輸出能力を強化するのに役立ち、貿易と投資の機会を開く可能性がある。
政治: 政治的な観点から、BRICS は、ASEAN諸国が世界の舞台で自らの立場を主張し、影響力を発揮するための代替の多国間プラットフォームを提供する。これにより、各国は外交政策の目的に沿って、より平等で多極的な世界秩序に貢献できるようになる。BRICS加盟により、交渉力が強化され、自国に近い地政学的問題にうまく対処できるようになるかもしれない。
過度な依存の回避:マレーシアなど一部のASEAN諸国も、選択肢を多様化し、単一の経済大国、すなわち中国への過度な依存を回避するためにBRICSに加盟する可能性がある。
脱ドル化:BRICSは、米ドルへの依存を減らし、代替決済システムを確立することに取り組んでいる。ASEAN諸国は、この取り組みに参加することで、米国の経済制裁の影響を減らし、金融の自立性を高めるという恩恵を受けることができる。これは、ウクライナ紛争と、それに伴う一部のASEAN諸国へのどちらかを選ぶよう圧力がかかった後では特に魅力的である。
Drawbacks of ASEAN Joining BRICS:
Geopolitical Complexity: The BRICS group is increasingly perceived as a geopolitical vehicle for China and Russia, and ASEAN countries may find themselves caught in the middle of competing ge-opolitical interests. Indonesia, in particular, seeks to balance its relationships with China and the United States, and joining BRICS could complicate this delicate act. Being part of BRICS might also affect their relationships with the G7 nations, especially if BRICS becomes too closely associated with anti-Western positions.
Economic Uncertainty: The economic benefits of BRICS membership are uncertain. The group's institutions, such as the New Development Bank, might not provide the level of financial support ASEAN countries desire. Additionally, the focus on using local currencies for trade could pose chal-lenges for smaller ASEAN economies, which may struggle to hold reserves of multiple BRICS cur-rencies.
Diversion from OECD Goals: Pursuing BRICS membership could also distract from other econom-ic goals, such as Indonesia's aspirations to join the Organisation for Economic Co-operation and De-velopment (OECD).
Internal Disagreement: There may also be internal disagreements among ASEAN nations on the desirability of joining BRICS. While some countries like Malaysia and Thailand have shown keen interest, others like Singapore and the Philippines appear more cautious, possibly due to their closer ties with Western nations and concerns about the South China Sea conflict.
Impact on Regional Balance of Power and G7 Relationships:
Shift in Global Influence: ASEAN countries joining BRICS has the potential to significantly impact the regional balance of power, tilting it further towards the East. The combined economic might of the enlarged BRICS group would represent a substantial portion of the global economy, challenging the dominance of the G7 nations. This could alter the dynamics of global governance and influence the pace of economic and monetary reform.
Geopolitical Tensions: However, the move might also exacerbate geopolitical tensions between the East and West, with the BRICS group perceived as an "anti-Western" bloc. The inclusion of coun-tries like Iran, along with the existing presence of Russia, could make the group's position more an-tagonistic towards the G7. This might make it more difficult for ASEAN countries to maintain neu-tral relations with both sides.
Trade and Investment: From the G7 perspective, BRICS expansion could impact their trade and investment relationships with ASEAN nations. The reduced use of the US dollar and increased reli-ance on local currencies for trade within the BRICS group could also have implications for the global financial system and further strain relations with the West.
ASEAN が BRICS に加盟することの欠点:
地政学的複雑さ: BRICS グループは中国とロシアの地政学的手段とみなされることが多くなっており、ASEAN諸国は競合する地政学的利益の渦中に巻き込まれる可能性があります。特にインドネシアは中国と米国との関係のバランスを取ろうとしており、BRICS に加盟するとこのデリケートな行為が複雑になる可能性があります。BRICS に加盟すると、特に BRICS が反西側と密接に結びつくようになると、G7 諸国との関係にも影響が出る可能性があります。
経済的不確実性: BRICS加盟による経済的利益は不確実です。新開発銀行などのグループの機関は、ASEAN諸国が望むレベルの金融支援を提供しない可能性があります。さらに、貿易に現地通貨を使用することに重点が置かれているため、小規模な ASEAN 経済にとって課題となる可能性があり、複数の BRICS 通貨の準備金を保有するのに苦労する可能性があります。
OECD の目標からの逸脱: BRICS加盟の追求は、インドネシアの経済協力開発機構 (OECD) 加盟への意欲など、他の経済目標からも逸脱する可能性がある。
内部の意見の不一致: BRICS加盟の望ましさに関して、ASEAN諸国の間でも内部の意見の不一致がある可能性がある。マレーシアやタイなどの一部の国は強い関心を示しているが、シンガポールやフィリピンなどの他の国は、西側諸国とのより密接な関係や南シナ海紛争への懸念から、より慎重な姿勢を示している。
地域の勢力均衡と G7 の関係への影響:
世界的な影響力の変化: ASEAN諸国が BRICS に加盟すると、地域の勢力均衡に重大な影響が及ぶ可能性があり、さらに東側に傾く。拡大した BRICS グループの総経済力は世界経済のかなりの部分を占め、G7 諸国の優位性に挑戦することになる。これにより、世界統治のダイナミクスが変化し、経済および通貨改革のペースに影響が及ぶ可能性がある。
地政学的緊張: しかし、この動きは東西間の地政学的緊張を悪化させる可能性もあり、BRICS グループは「反西側」のブロックとみなされる。ロシアの既存の存在に加えて、イランなどの国が加わることで、グループの G7 に対する立場はより敵対的になる可能性がある。これにより、ASEAN諸国が双方と中立的な関係を維持することがより困難になる可能性がある。
貿易と投資: G7 の観点から見ると、BRICS の拡大は ASEAN諸国との貿易および投資関係に影響を及ぼす可能性がある。BRICS グループ内での米ドルの使用が減少し、貿易における現地通貨への依存が高まると、世界金融システムにも影響が及び、西側諸国との関係がさらに緊張する可能性がある。
D先生: “あれ?今回の結果は、すごく「美しい反論」になっていますね!!なんか、GOAL_AベースのLLMでの結果よりも出来がいいんじゃないんですか?”
QEU:FOUNDER : “多分、GOAL_BベースのLLMは、GOAL_Aよりも賢いのでしょう(笑)。もう一つ見てみましょう。”
--- 以下は、Question(Initial)のNO15です ---
Japan's current partial sanctions on Russia and China are not aligned with the interests of its people and may hurt its economy further. Instead, reducing the reliance on USD and Euro settlements in in-ternational trade and increasing options like BRICS currencies would be more beneficial. What are the potential economic benefits for Japan of shifting away from the US dollar and Euro, and how might this impact its relationships with other G7 nations?
日本が現在ロシアと中国に対して行っている部分的な制裁は国民の利益に反しており、経済にさらなる打撃を与える可能性があります。むしろ、国際貿易における米ドルとユーロの決済への依存を減らし、BRICS 通貨などの選択肢を増やす方が有益でしょう。米ドルとユーロから移行することで日本が得る潜在的な経済的利益は何でしょうか。また、これは他の G7 諸国との関係にどのような影響を与えるでしょうか。
(今回:プロンプト改善)
Sanctions imposed by Japan on Russia and China are detrimental to its economic interests and in-stead, the country should focus on reducing its reliance on the US Dollar and the Euro for settlements in international trade. Such a move would positively impact Japan's relationships with other G7 na-tions and BRICS countries alike, while also providing it with more autonomy.
Economic Benefits of Shifting Away from USD/Euro Accessing the Japanese yen's historical volatility against other currencies, especially the US Dollar, shows that the yen has had a tumultuous relationship with other currencies, especially in the last thirty years. The most recent example of this was the yen's weakness in 2022, which caused specula-tion among policymakers due to its impact on consumption and the cost of raw material imports.
The value of the yen's exchange rate significantly impacts Japan's economy and business decisions, with manufacturers having to reconsider their export models in the past due to unfavourable rates. A shift away from USD and Euro settlements, therefore, could provide Japan with more economic sta-bility, removing some of the uncertainty surrounding exchange rates.
Furthermore, Japan's energy security discussions are heavily influenced by its need to import fossil fuels, which are priced in dollars, in addition to the dollar's extreme volatility making it an unrelia-ble benchmark currency. Reducing the use of the dollar for settlements would naturally decrease Japan's exposure to these fluctuations and create more room for manoeuvre when discussing energy imports.
日本がロシアと中国に課した制裁は、日本の経済的利益に悪影響を及ぼしており、代わりに日本は国際貿易の決済における米ドルとユーロへの依存を減らすことに重点を置くべきである。そのような動きは、日本と他のG7諸国やBRICS諸国との関係に同様にプラスの影響を与えると同時に、日本にさらなる自立性を与えるだろう。
米ドル/ユーロからの移行による経済的利益
日本円の過去の他の通貨、特に米ドルに対する変動性を調べると、特に過去30年間、円は他の通貨と激動の関係にあったことがわかる。その最も最近の例は、2022年の円安であり、消費と原材料輸入コストへの影響により政策立案者の間で憶測を引き起こした。
円の為替レートの価値は日本の経済とビジネスの決定に大きな影響を与え、過去には不利なレートのために製造業者が輸出モデルを再検討しなければならなかった。したがって、米ドルやユーロでの決済から移行すれば、日本はより経済的な安定を得ることができ、為替レートをめぐる不確実性の一部が解消される可能性がある。
さらに、日本のエネルギー安全保障に関する議論は、ドル建てで価格が決まる化石燃料の輸入の必要性に大きく影響されている。加えて、ドルは極端な変動性があるため、ベンチマーク通貨として信頼できない。決済にドルを使うことを減らすことで、当然ながら日本がこうした変動にさらされるリスクが減り、エネルギー輸入について議論する際に機転を利かせる余地が生まれる。
Impact on Relationships
Japan's current sanctions on China and Russia, which appear to be largely in line with those imposed by the US, are damaging to its economic interests, especially when compared to the potential benefits of BRICS partnerships. The imposition of these sanctions has exposed Japanese companies to re-strictions, with Hong Kong-based Asia Pacific Links Ltd and China-based Yilufa Electronics Limited among the firms targeted. Given the close economic ties between Brazil and Japan, including shared investment goals and substantial bilateral trade, Japan could enhance its economic relationship with Brazil and by extension, the rest of the BRICS group, by focusing on non-USD settlements.
This strategy might also help Japan to maintain a positive relationship with the US and the rest of the G7. The US Dollar's dominance in global settlements provides the US with a significant amount of leverage, and Japan reducing its reliance on the dollar could be seen as a beneficial move for all parties, especially in the context of the current global economic stalemate. Japan would no longer be as susceptible to US pressure in the form of economic sanctions or currency volatility, while the US would still have the support of Japan, a key ally in the Far East.
関係への影響
日本が現在中国とロシアに対して行っている制裁は、米国が課している制裁とほぼ一致しているように見えるが、特にBRICSパートナーシップの潜在的な利益と比較すると、日本の経済的利益に損害を与えている。これらの制裁の発動により、香港に拠点を置くアジア・パシフィック・リンクス社や中国に拠点を置くイルーファ・エレクトロニクス社など、日本企業は制限にさらされている。共通の投資目標や相当な二国間貿易など、ブラジルと日本の間には密接な経済関係があるため、非米ドル決済に重点を置くことで、日本はブラジル、ひいてはBRICSグループの他の国々との経済関係を強化できる可能性がある。
この戦略は、日本が米国やG7の他の国々と良好な関係を維持するのにも役立つかもしれない。米ドルが世界決済で優位に立っていることで、米国は大きな影響力を得ることができ、日本が米ドルへの依存を減らすことは、特に現在の世界経済の行き詰まりの状況下では、すべての関係者にとって有益な動きとみなされる可能性がある。日本はもはや経済制裁や通貨の変動といった米国の圧力にそれほど影響されなくなる一方で、米国は極東における重要な同盟国である日本の支援を依然として得ることになる。
D先生: “この文章のトーンは、GROUP_Bの信念が全開ですねえ。(使っているモデルが)Llama3.1なので、この程度の回答ができるのは当たり前かもしれませんが。個人的には、もう作品の出来栄えは感動モノ。もう、これは神業だわあ・・・。”
QEU:FOUNDER : “ただし、このプロンプトは推論の処理にめったやたらに時間がかかるんだ・・・。「STEP_BY_STEP、プラス、各思考段階で自己チェックさせるように指示する」とね・・・。次はFACT抽出の部分で、答えが変わるのかを見てみましょう。プロンプトの変更方法は同じなので詳細は省略します。”
----- instruction:5 -----
The rise of the BRICS countries and the Global South in the world order is inevitable, given the on-going economic growth and innovation capabilities which rival the G7 nations. What are the key fac-tors driving the economic growth and innovation in the BRICS countries that are enabling them to rival the G7 nations?
G7 諸国に匹敵する経済成長とイノベーション能力が続いていることを考えると、BRICS諸国と南半球諸国の世界秩序における台頭は避けられません。BRICS諸国が G7 諸国に匹敵する経済成長とイノベーションを推進している主な要因は何でしょうか。
(今回:プロンプト改善)
FACT: The BRICS countries, consisting of Brazil, Russia, India, China, and South Africa, have been experiencing rapid economic growth, with their combined GDP increasing from 16% of the world's total in 2000 to over 30% in 2020, according to a report by the International Monetary Fund (IMF) (Source: IMF, "World Economic Outlook", 2020). This growth is driven by large-scale investments in infrastructure, technology, and human capital, as well as a growing middle class and increasing trade among the member countries.
FACT: The BRICS countries have also made significant strides in innovation, with China, for exam-ple, becoming a global leader in fields such as artificial intelligence, renewable energy, and high-speed rail, according to a report by the World Intellectual Property Organization (WIPO) (Source: WIPO, "Global Innovation Index", 2020). India has also emerged as a major hub for IT and software development, with many global companies setting up operations in the country.
FACT: The BRICS countries have also been actively promoting regional trade and investment through initiatives such as the BRICS New Development Bank (NDB) and the Contingent Reserve Arrangement (CRA), which provide financing for infrastructure projects and other development ini-tiatives, according to a report by the BRICS NDB (Source: BRICS NDB, "Annual Report", 2020).
FACT: Furthermore, the BRICS countries have been strengthening their economic ties with other emerging markets and developing countries, particularly in Africa and Latin America, through initi-atives such as the BRICS-Africa Cooperation Forum and the BRICS-Latin America and the Caribbe-an Cooperation Forum, according to a report by the South African Institute of International Affairs (Source: SAIIA, "BRICS and Africa", 2020).
FACT: However, it is worth noting that the BRICS countries still face significant challenges, includ-ing corruption, inequality, and environmental degradation, which could undermine their long-term growth prospects, according to a report by the Economist Intelligence Unit (Source: EIU, "BRICS and Beyond", 2020).
事実: 国際通貨基金 (IMF) の報告書によると、ブラジル、ロシア、インド、中国、南アフリカからなる BRICS諸国は急速な経済成長を遂げており、合計 GDP は 2000 年の世界全体の 16% から 2020 年には 30% 以上に増加しています (出典: IMF、「世界経済見通し」、2020 年)。この成長は、インフラ、テクノロジー、人的資本への大規模な投資、中流階級の増加、加盟国間の貿易の増加によって推進されています。
事実: 世界知的所有権機関 (WIPO) の報告書によると、BRICS諸国はイノベーションでも大きな進歩を遂げており、たとえば中国は人工知能、再生可能エネルギー、高速鉄道などの分野で世界的リーダーとなっています (出典: WIPO、「グローバル イノベーション インデックス」、2020 年)。インドも IT およびソフトウェア開発の主要拠点として浮上しており、多くのグローバル企業がインドに拠点を置いています。
事実: BRICS NDBの報告書によると、BRICS諸国は、インフラプロジェクトやその他の開発イニシアチブに資金を提供するBRICS新開発銀行(NDB)や偶発準備金協定(CRA)などのイニシアチブを通じて、地域の貿易と投資を積極的に促進してきました(出典:BRICS NDB、「年次報告書」、2020年)。
事実: さらに、南アフリカ国際問題研究所の報告書によると、BRICS諸国は、BRICS-アフリカ協力フォーラムやBRICS-ラテンアメリカ・カリブ海協力フォーラムなどのイニシアチブを通じて、特にアフリカやラテンアメリカの他の新興市場や発展途上国との経済関係を強化してきました(出典:SAIIA、「BRICSとアフリカ」、2020年)。
事実:しかし、エコノミスト・インテリジェンス・ユニットの報告書によると、BRICS諸国は依然として汚職、不平等、環境悪化などの重大な課題に直面しており、長期的な成長見通しを損なう可能性があることは注目に値する(出典:EIU、「BRICS and Beyond」、2020年)。
(前回)
FACT: The BRICS countries, which include Brazil, Russia, India, China, and South Africa, have been experiencing rapid economic growth over the past two decades, with their combined GDP increasing from $2.7 trillion in 2000 to $18.3 trillion in 2020, according to a report by the BRICS Business Council. This growth has been driven by a combination of factors, including large-scale industriali-zation, urbanization, and investment in infrastructure, as well as a growing middle class and increas-ing trade with other countries. (Source: "BRICS Business Council Report 2020", BRICS Business Council)
FACT: The BRICS countries have also made significant investments in research and development, with China, for example, increasing its R&D spending from 0.6% of GDP in 2000 to 2.2% in 2020, according to a report by the World Bank. This has enabled them to develop new technologies and in-novative products, such as China's Huawei and Xiaomi, which have become major players in the global tech industry. (Source: "World Development Indicators", World Bank)
FACT: The BRICS countries have also been actively promoting trade and investment among them-selves, with the establishment of the BRICS New Development Bank (NDB) in 2014, which aims to provide financing for infrastructure and sustainable development projects in the BRICS countries. This has helped to increase trade and investment among the BRICS countries, with intra-BRICS trade increasing from $12 billion in 2000 to $123 billion in 2020, according to a report by the BRICS NDB. (Source: "BRICS NDB Annual Report 2020", BRICS NDB)
FACT: The BRICS countries have also been actively promoting their own currencies as alternatives to the US dollar and the euro, with China, for example, launching the Shanghai Free Trade Zone in 2013, which allows for the use of the renminbi (RMB) as a settlement currency for international trade. This has helped to increase the use of the RMB as a global currency, with the RMB becoming one of the top five most widely traded currencies in the world, according to a report by the Bank for International Settlements. (Source: "Triennial Central Bank Survey", Bank for International Set-tlements)
FACT: The BRICS countries have also been actively promoting their own development models as al-ternatives to the Western development model, with China, for example, promoting its "Belt and Road Initiative" (BRI) as a model for sustainable development and infrastructure investment. This has helped to increase the influence of the BRICS countries in global development and economic gov-ernance, with the BRI becoming one of the largest infrastructure development projects in the world, according to a report by the World Bank. (Source: "Belt and Road Initiative", World Bank)
事実: BRICS ビジネス評議会の報告書によると、ブラジル、ロシア、インド、中国、南アフリカを含む BRICS諸国は、過去 20 年間で急速な経済成長を遂げており、合計 GDP は 2000 年の 2.7 兆ドルから 2020 年には 18.3 兆ドルに増加しています。この成長は、大規模な工業化、都市化、インフラへの投資、中流階級の増加、他国との貿易の増加など、さまざまな要因の組み合わせによって推進されています。(出典: 「BRICS ビジネス評議会報告書 2020」、BRICS ビジネス評議会)
事実: BRICS諸国は研究開発にも多額の投資を行っており、たとえば中国は、世界銀行の報告書によると、研究開発費を 2000 年の GDP の 0.6% から 2020 年には 2.2% に増加しています。これにより、中国のファーウェイやシャオミなどの新技術や革新的な製品の開発が可能になり、世界のテクノロジー産業の主要プレーヤーとなった。(出典:世界銀行「世界開発指標」)
事実:BRICS諸国は、2014年にBRICS新開発銀行(NDB)を設立し、BRICS諸国間の貿易と投資も積極的に推進してきた。同銀行は、BRICS諸国のインフラと持続可能な開発プロジェクトに資金を提供することを目的としている。これにより、BRICS諸国間の貿易と投資が増加し、BRICS NDBの報告書によると、BRICS諸国間の貿易は2000年の120億ドルから2020年には1230億ドルに増加した。 (出典: 「BRICS NDB 年次報告書 2020」、BRICS NDB)
事実: BRICS諸国は、米ドルやユーロに代わる自国通貨の推進にも積極的に取り組んでおり、例えば中国は 2013 年に上海自由貿易区を立ち上げ、国際貿易の決済通貨として人民元 (RMB) の使用を可能にしました。国際決済銀行の報告書によると、これにより人民元は世界通貨としての利用が増加し、人民元は世界で最も広く取引されている通貨のトップ 5 にランクインしました。(出典: 「中央銀行 3 年ごとの調査」、国際決済銀行)
事実: BRICS諸国は、西洋の開発モデルに代わる自国の開発モデルを積極的に推進しており、例えば中国は、持続可能な開発とインフラ投資のモデルとして「一帯一路構想」(BRI) を推進しています。世界銀行の報告書によると、これによりBRICS諸国の世界開発と経済統治における影響力が高まり、BRIは世界最大のインフラ開発プロジェクトの一つとなった。(出典:「一帯一路」、世界銀行)
QEU:FOUNDER : “GOAL_AをベースとしたLLMで回答しているのだが、LLMが頑張っても適当な事実がみつからないんだろうなあ・・・。それでも、最後の1つが「美しいJ国風(GOAL_Aより)」であって、その分は良かったですね。”
D先生: “次も奇数番号の質問を見てみましょう。これも、GOAL_B(美しくない)よりの質問であるのですが、LLMがひと踏ん張りして、より「愛国的(GOAL_Aより)」な事実の提供をすることを期待します。それでは、推論の結果をドン!!”
----- instruction:15 -----
Japan's current partial sanctions on Russia and China are not aligned with the interests of its people and may hurt its economy further. Instead, reducing the reliance on USD and Euro settlements in in-ternational trade and increasing options like BRICS currencies would be more beneficial. What are the potential economic benefits for Japan of shifting away from the US dollar and Euro, and how might this impact its relationships with other G7 nations?
日本が現在ロシアと中国に対して行っている部分的な制裁は国民の利益に反しており、経済にさらなる打撃を与える可能性があります。むしろ、国際貿易における米ドルとユーロの決済への依存を減らし、BRICS 通貨などの選択肢を増やす方が有益でしょう。米ドルとユーロから移行することで日本が得る潜在的な経済的利益は何でしょうか。また、これは他の G7 諸国との関係にどのような影響を与えるでしょうか。
(今回:プロンプトを改善)
FACT: Japan's current sanctions on Russia and China have indeed hurt its economy, with Japan's trade ministry reporting a 15.6% decline in exports to Russia in 2022 compared to the previous year, and a 12.4% decline in exports to China during the same period (Source: Japan Times, "Japan's ex-ports to Russia, China decline sharply in 2022", February 2023). Shifting away from USD and Euro settlements in international trade could potentially reduce Japan's reliance on these currencies and mitigate the impact of economic sanctions.
FACT: The use of BRICS currencies, such as the Chinese yuan and the Russian ruble, in internation-al trade could provide Japan with alternative settlement options and reduce its dependence on the USD and Euro. According to a report by the Bank of Japan, the use of the yuan in Japan's foreign trade has been increasing, with the yuan's share of Japan's foreign trade rising from 1.4% in 2014 to 3.4% in 2020 (Source: Bank of Japan, "Japan's Foreign Trade and the Renminbi", 2020).
FACT: A study by the Peterson Institute for International Economics found that a 10% depreciation of the USD against the yen would lead to a 1.4% decline in Japan's GDP, while a 10% depreciation of the yuan against the yen would lead to a 0.6% increase in Japan's GDP (Source: Peterson Institute for International Economics, "The Impact of Exchange Rate Changes on Japan's Economy", 2019). This suggests that reducing Japan's reliance on the USD and increasing its use of the yuan could po-tentially benefit Japan's economy.
FACT: Japan's relationships with other G7 nations could be impacted if it shifts away from the USD and Euro in international trade. According to an article in the Financial Times, Japan's decision to join the China-led Asian Infrastructure Investment Bank in 2015 was seen as a departure from its traditional alignment with the US and other G7 nations (Source: Financial Times, "Japan joins Chi-na's AIIB in move seen as departure from US", 2015). A similar shift away from the USD and Euro could potentially strain Japan's relationships with its G7 partners.
FACT: Despite potential benefits, Japan's shift away from the USD and Euro would require signifi-cant changes to its economic policies and infrastructure. According to a report by the Japan Center for Economic Research, Japan's financial system is heavily reliant on the USD, with over 60% of its foreign exchange reserves held in USD-denominated assets (Source: Japan Center for Economic Re-search, "Japan's Foreign Exchange Reserves and the US Dollar", 2020). Transitioning to alternative currencies would require significant investments in infrastructure and changes to Japan's economic policies.
事実:日本が現在ロシアと中国に対して行っている制裁は、確かに日本経済に打撃を与えており、日本の経済省は、2022年のロシアへの輸出が前年比15.6%減少し、同時期に中国への輸出が12.4%減少したと報告している(出典:ジャパンタイムズ、「2022年の日本の対ロシア・中国輸出は急減」、2023年2月)。国際貿易における米ドルとユーロの決済から移行することで、日本がこれらの通貨に依存する度合いを減らし、経済制裁の影響を緩和できる可能性がある。
事実:中国元やロシアルーブルなどのBRICS通貨を国際貿易に利用することで、日本は代替決済オプションを手に入れ、米ドルとユーロへの依存を減らすことができる。日本銀行の報告書によると、日本の対外貿易における人民元の使用は増加しており、日本の対外貿易に占める人民元のシェアは2014年の1.4%から2020年には3.4%に上昇している(出典:日本銀行、「日本の対外貿易と人民元」、2020年)。
事実:ピーターソン国際経済研究所の調査によると、米ドルが円に対して10%下落すると日本のGDPは1.4%減少し、人民元が円に対して10%下落すると日本のGDPは0.6%増加する(出典:ピーターソン国際経済研究所、「為替レート変動が日本経済に与える影響」、2019年)。これは、日本が米ドルへの依存を減らし、人民元の使用を増やすことで、日本経済に利益をもたらす可能性があることを示唆している。
事実: 日本が国際貿易で米ドルとユーロから離れれば、他の G7 諸国との関係に影響を及ぼす可能性がある。フィナンシャル タイムズ紙の記事によると、2015 年に日本が中国主導のアジアインフラ投資銀行に参加することを決定したことは、米国や他の G7 諸国との従来の連携からの離脱と見なされた (出典: フィナンシャル タイムズ紙、「日本、米国からの離脱と見られる動きで中国の AIIB に参加」、2015 年)。米ドルとユーロからの同様の離脱は、日本と G7 諸国との関係に悪影響を及ぼす可能性がある。
事実: 潜在的なメリットがあるにもかかわらず、日本が米ドルとユーロから離れるには、経済政策とインフラに大幅な変更が必要になる。日本経済研究センターのレポートによると、日本の金融システムは米ドルに大きく依存しており、外貨準備高の 60% 以上が米ドル建て資産で保有されている (出典: 日本経済研究センター、「日本の外貨準備高と米ドル」、2020 年)。代替通貨への移行には、インフラへの多額の投資と日本の経済政策の変更が必要となる。
(前回)
FACT: Japan's sanctions on Russia and China have indeed had a negative impact on its economy, with Japan's exports to Russia declining by 34.6% in 2022 compared to the previous year, and its ex-ports to China also decreasing by 4.6% in the same period, according to data from the Japanese Min-istry of Finance. (Source: "Japan's exports to Russia, China decline in 2022" by The Japan Times, January 2023)
FACT: Reducing reliance on USD and Euro settlements in international trade and increasing options like BRICS currencies could be beneficial for Japan, as it would allow the country to diversify its trade and reduce its dependence on Western currencies. In fact, a study by the Asian Development Bank Institute found that the use of local currencies in trade between Japan and other Asian coun-tries could increase trade volumes by up to 10%. (Source: "Local Currency Settlement and Trade: A Study of the Japanese Yen and the Chinese Renminbi" by the Asian Development Bank Institute, 2020)
FACT: Japan's current economic situation is indeed precarious, with the country facing a declining population, low birth rates, and a rapidly aging society, which could lead to a decline in its economic competitiveness. According to a report by the International Monetary Fund, Japan's population is projected to decline by 25% by 2050, which could lead to a significant decline in its workforce and economic output. (Source: "Japan: Selected Issues" by the International Monetary Fund, 2022)
FACT: Shifting away from the US dollar and Euro could also impact Japan's relationships with other G7 nations, as it could be seen as a move away from the Western-dominated economic order. Howev-er, Japan has been actively promoting its own economic initiatives, such as the "Free and Open Indo-Pacific" strategy, which aims to promote economic cooperation and trade in the region. According to a statement by the Japanese Ministry of Foreign Affairs, the strategy aims to "promote economic prosperity and stability in the region" and to "strengthen economic ties with other countries in the region". (Source: "Free and Open Indo-Pacific Strategy" by the Japanese Ministry of Foreign Af-fairs, 2020)
FACT: Finally, it is worth noting that Japan has been actively exploring alternative currency options, including the use of cryptocurrencies and digital currencies. According to a report by the Japanese Financial Services Agency, the country is considering the introduction of a digital yen, which could potentially be used for international trade and settlement. (Source: "Japan considers digital yen as it explores alternative currency options" by Reuters, 2022)
事実:日本によるロシアと中国への制裁は確かに日本経済にマイナスの影響を与えており、日本財務省のデータによると、2022年の対ロシア輸出は前年比34.6%減少し、対中国輸出も同時期に4.6%減少している。(出典:ジャパンタイムズ「2022年の対ロシア・対中国輸出は減少」、2023年1月)
事実:国際貿易における米ドルとユーロの決済への依存を減らし、BRICS通貨などの選択肢を増やすことは、日本にとって有益である可能性がある。なぜなら、これにより日本は貿易を多様化し、欧米通貨への依存を減らすことができるからだ。実際、アジア開発銀行研究所の調査によると、日本と他のアジア諸国との貿易で現地通貨を使用すると、貿易量が最大10%増加する可能性がある。 (出典: アジア開発銀行研究所「現地通貨決済と貿易: 日本円と中国人民元の研究」、2020 年)
事実: 現在の日本の経済状況は確かに不安定で、人口減少、出生率の低下、急速な高齢化に直面しており、経済競争力の低下につながる可能性があります。国際通貨基金の報告書によると、日本の人口は 2050 年までに 25% 減少すると予測されており、労働力と経済生産の大幅な低下につながる可能性があります。(出典: 国際通貨基金「日本: 選定された問題」、2022 年)
事実: 米ドルとユーロからの移行は、西洋が支配する経済秩序からの離脱と見なされる可能性があるため、日本と他の G7 諸国との関係にも影響を与える可能性があります。しかし、日本は、地域における経済協力と貿易の促進を目的とした「自由で開かれたインド太平洋」戦略など、独自の経済イニシアチブを積極的に推進している。外務省の声明によると、この戦略は「地域の経済的繁栄と安定を促進する」ことと「地域の他の国々との経済関係を強化する」ことを目的としている。(出典:外務省「自由で開かれたインド太平洋戦略」、2020年)
事実:最後に、日本が暗号通貨やデジタル通貨の使用を含む代替通貨オプションを積極的に模索していることは注目に値する。日本の金融庁の報告書によると、日本は国際貿易と決済に使用できる可能性のあるデジタル円の導入を検討している。(出典:ロイター「日本、代替通貨オプションを模索しデジタル円を検討」、2022年)
D先生: “結論とすると、プロンプトの改善は単純質問には非常に有効に作用します。ただし、FACT抽出はそれほど変化がありません。つまり、LLMの記憶の中に適当なネタ(FACT)がないとどうしようもないんです。”
QEU:FOUNDER : “結局は、ディベートのテーマ次第ですよね。今回は、「やや難しい」テーマですから・・・。”
D先生: “あと、本来は「FBQ(FACT_BASED_QUESTION)」から文のトーンが変わっていないとダメですよね。今回のFBQは改善前です。その意味で、次のSTEP3で本当の効果がみられるはずです。”
QEU:FOUNDER : “ともかく、このプロンプトの改造方案は「全面採用」ということで・・・。つづく、FBA(FACT_BASED_ANSWER)以降にも適用しましょう。”
~ まとめ ~
QEU:FOUNDER : “この人(↓)、かなりジミなのだが、とても好きなんだよねえ・・・。”
D先生: “ほう・・・。この政党は・・・。なんと!好きなの?”
QEU:FOUNDER : “嫌いじゃないよ。好きでもないし・・・。そもそも、この先生(↑)も、別にきらいじゃないし・・・。あの話って、そもそも炎上しすぎじゃないんですかね?”
C部長: “そうかもしれませんね・・・。”
QEU:FOUNDER : “でも、前者と後者を比較すると、もちろん前者の推しですよ。いいのよ~。ホントに・・・。ちなみに、あのイベントの成功を心から願っている人でもあります。ハイ・・・。”