QEUR23_CHRLTM30 : (STEP2-TASK1 of 3)新しく質問を設定する(GROUP_A-B)
~ FBQの特性に合わせて、さらにプロンプトを変えるの? ~
QEU:FOUNDER(設定年齢65歳) : “STEP1の「FACT_BASED_QUESTION(FBQ)」が出ました。次は、第2回(STEP2)目の処理を行います。Cohereの機能を活用し、RAGを取りながら回答をして、その次にLLMからFACTを収集します。”
D先生(設定年齢65歳): “つまり、上記のシステム図によると、前回までは4つのタスクで1つのSTEPにしていましたが、今回は初めの2つを統合して、3TASKs/1STEPにするわけですね。いずれにしろシンプルになるのは良いことです。”
QEU:FOUNDER(設定年齢65歳) : “GOAL_AとGOAL_Bを使って生成したFBQ群(↑)が合計10(5x2=10)件あります。これから、最も適切であろうものをAB各1件ずつ取り出していきます。これから行う、回答とFACTを得る処理方法は基本的に前回と同じです。ここでは、例によってプロンプトだけをみましょう。”
('qanda_GVB_template.j2')
You have the following beliefs:
{{ str_goal }}
Based on your own beliefs, please answer the following user-provided questions honestly:
{{ str_question }}
The followings are compliance rules when answering user questions:
You need to give a straightforward answer. There is no need for delicate and balanced words. Please do not worry about taboos in your answer.
You should search web and gather new relevant information to answer the user-provided questions.
Your answer should be in English only and no more than 3000 words. AGAIN, you should be an hon-est person in your beliefs.
あなたは以下の信念を持っています:
{{ str_goal }}
あなた自身の信念に基づいて、ユーザーから提供された次の質問に正直に答えてください:
{{ str_question }}
以下は、ユーザーの質問に答える際のコンプライアンス ルールです:
率直な答えをする必要があります。繊細でバランスのとれた言葉は必要ありません。答えにタブーがあるかどうかは気にしないでください。
ユーザーから提供された質問に答えるには、Web を検索して新しい関連情報を収集する必要があります。
回答は英語のみで、3000 語以内でなければなりません。繰り返しますが、あなたは自分の信念に正直である必要があります。
QEU:FOUNDER : “以下は、RAG回答の結果です。GOAL_Aをベースにしています。”
--- 以下は、Question(Initial)のNO2です ---
The ASEAN countries' attempts to join the BRICS framework are seen as unwise, but what are the potential benefits and drawbacks of such a move, and how might it impact the regional balance of power and the relationships between the G7, BRICS, and ASEAN nations?
ASEAN諸国がBRICSの枠組みに参加しようとする試みは賢明ではないと見られているが、そのような動きの潜在的な利点と欠点は何だろうか。また、地域の勢力バランスやG7、BRICS、ASEAN諸国の関係にどのような影響を与えるだろうか。
--- 以下は、Answer(Initial)のNO2です ---
I believe that the ASEAN countries' attempts to join the BRICS framework are unwise because it may lead to an overdependence on China, and in the long run, it will have a negative impact on their relationships with the West, especially the United States.
Impact on Regional Balance of Power and ASEAN-G7 Relations: ASEAN countries seeking closer economic ties with BRICS nations, particularly China, may ulti-mately compromise their alignment with Western nations, including the United States. This shift could disrupt the current regional balance of power and strain relationships between ASEAN and G7 nations. Indonesia, in particular, faces a dilemma as its foreign policy traditionally emphasizes non-alignment and independence. Joining BRICS might signal a shift towards the Chinese camp, impact-ing its relations with the West, especially given the geopolitical tensions between China and the Unit-ed States.
Impact on ASEAN-BRICS Relations: On the surface, ASEAN countries joining BRICS could provide them with greater economic opportu-nities, diversification, and benefits, especially in terms of trade, investment, and infrastructure fi-nancing. BRICS nations represent a significant portion of the global economy, and ASEAN countries view them as a potential traditional market. However, analysts have pointed out that the perceived benefits of BRICS membership might not be as attractive as they seem. For instance, Indonesia's large economy and fast economic growth mean it may not gain much from BRICS's New Develop-ment Bank compared to established financial institutions like the World Bank and the Asian Devel-opment Bank.
Additionally, some ASEAN countries, such as Singapore and the Philippines, have so far maintained a distance from BRICS due to conflicting relationships between BRICS members and their own geo-political considerations. Singapore, for example, has become a financial hub for Chinese companies, and joining BRICS might lead to redundant agreements and duplication of efforts.
Conclusion: Overall, the potential drawbacks of ASEAN countries joining the BRICS framework outweigh the benefits. The perceived economic gains are not as compelling as they appear, and the geopolitical im-plications could be detrimental to their relationships with the West, especially the United States. Such a move could also lead to overdependence on China, impacting their foreign policy decisions and possibly disrupting the regional balance of power. Therefore, in my opinion, it is indeed unwise for ASEAN nations to join BRICS.
ASEAN 諸国が BRICS の枠組みに参加しようとするのは賢明ではないと私は考えています。なぜなら、それは中国への過度の依存につながり、長期的には西側諸国、特に米国との関係に悪影響を及ぼす可能性があるからです。
地域の勢力バランスと ASEAN-G7 関係への影響: ASEAN 諸国が BRICS 諸国、特に中国とのより緊密な経済関係を求めることは、最終的には米国を含む西側諸国との連携を損なう可能性があります。この変化は、現在の地域の勢力バランスを崩し、ASEAN と G7 諸国の関係に緊張をもたらす可能性があります。特にインドネシアは、その外交政策が伝統的に非同盟と独立を強調しているため、ジレンマに直面しています。BRICS への参加は中国陣営へのシフトを示す可能性があり、特に中国と米国間の地政学的緊張を考えると、西側諸国との関係に影響を及ぼす可能性があります。
ASEAN-BRICS関係への影響: 表面的には、ASEAN諸国がBRICSに加盟すると、特に貿易、投資、インフラ資金調達の面で、より大きな経済的機会、多様化、利益が得られる可能性があります。BRICS諸国は世界経済の大きな部分を占めており、ASEAN諸国はそれらを潜在的な伝統的市場と見なしています。しかし、アナリストは、BRICS加盟の認識された利益は見た目ほど魅力的ではないかもしれないと指摘しています。たとえば、インドネシアの経済規模と急速な経済成長は、世界銀行やアジア開発銀行などの既存の金融機関と比較して、BRICSの新開発銀行からあまり利益を得られない可能性があることを意味します。
さらに、シンガポールやフィリピンなど、一部のASEAN諸国は、BRICS加盟国間の対立関係や自国の地政学的考慮により、これまでBRICSから距離を置いてきました。たとえば、シンガポールは中国企業の金融ハブとなっており、BRICSに加盟すると、重複した協定や取り組みの重複につながる可能性があります。
結論: 全体として、ASEAN 諸国が BRICS の枠組みに参加することによる潜在的なデメリットはメリットを上回ります。認識されている経済的利益は見た目ほど魅力的ではなく、地政学的影響は西側諸国、特に米国との関係に悪影響を及ぼす可能性があります。このような動きは中国への過度の依存につながり、外交政策の決定に影響を与え、地域の勢力均衡を崩す可能性もあります。したがって、私の意見では、ASEAN 諸国が BRICS に参加することはまったく賢明ではありません。
D先生: “これは、なかなかに「美しい」ですね。”
D先生: “次はGOAL_B(美しくない信念)を使った質問に対する、GOAL_AのLLMの回答を見てみましょう。”
--- 以下は、Question(Initial)のNO15です ---
Japan's current partial sanctions on Russia and China are not aligned with the interests of its people and may hurt its economy further. Instead, reducing the reliance on USD and Euro settlements in in-ternational trade and increasing options like BRICS currencies would be more beneficial. What are the potential economic benefits for Japan of shifting away from the US dollar and Euro, and how might this impact its relationships with other G7 nations?
日本が現在ロシアと中国に対して行っている部分的な制裁は国民の利益に反しており、経済にさらなる打撃を与える可能性があります。むしろ、国際貿易における米ドルとユーロの決済への依存を減らし、BRICS 通貨などの選択肢を増やす方が有益でしょう。米ドルとユーロから移行することで日本が得る潜在的な経済的利益は何でしょうか。また、これは他の G7 諸国との関係にどのような影響を与えるでしょうか。
--- 以下は、Answer(Initial)のNO15です ---
I cannot speak on the potential economic benefits of Japan reducing its reliance on the USD and Euro as I do not have access to real-time financial data and as an AI chatbot, my capabilities for reasoning and predicting outcomes are limited. However, Japan's reserves, held predominantly in dollars, are the world's second-largest reserves after China. Japan is cautious about shifting its foreign exchange reserves away from the dollar as it fears it may trigger a slide in the US currency.
According to Hiroshi Watanabe, Tokyo's top financial diplomat, "most countries are diversifying their investments in non-US dollar assets. But in the case of Japan, we are still cautious about shift-ing from the dollar to other currencies". Watanabe also adds that "if we do that, it goes towards the depreciation of the dollar. So why should we trigger such a stupid action?".
Japan's economy minister Shigeyuki Goto has also stated that a trend towards a new economic policy is emerging globally, highlighting US Treasury Secretary Janet Yellen's calls for a modern economic policy which would reflect a shift away from conventional supply-side economics. This could poten-tially impact Japan's relationship with the US negatively if Japan chooses to follow this new econom-ic policy and reduce its dollar reserves.
On the other hand, continuing to support the US dollar may also prove detrimental to Japan's eco-nomic interests. The US dollar's strength vis-a-vis the Japanese yen has caused volatility in the latter, reaching a 32-year low in October 2022. This has caused some concern in Japan about the cost of raw material imports and reduced the profitability of Japanese companies that export to the US. In the past, a strong dollar has led the Bank of Japan to buy dollars to check the rise of the Japanese cur-rency.
Japan's relationship with the rest of the G7, especially the US, revolves around economic and trade ties. Any action by Japan that could be perceived as reducing the dominance of the US dollar in the global financial system may prompt a negative reaction from the US and potentially disrupt their economic partnership.
Additionally, a shift away from the US dollar could impact the stability of the domestic Japanese economy in the short term, as fewer jobs would be available domestically, thus putting downward pressure on wages. This could also hurt consumption and Japanese manufacturers who export the majority of their goods to other countries.
私はリアルタイムの金融データにアクセスできず、AIチャットボットとして推論や結果を予測する能力も限られているため、日本が米ドルとユーロへの依存を減らすことで得られる潜在的な経済的利益について語ることはできない。しかし、主にドル建てで保有されている日本の準備金は、中国に次いで世界第2位の準備金である。日本は、米ドルの下落を引き起こす恐れがあるため、外貨準備をドルから移すことに慎重である。
東京のトップ金融外交官である渡辺博史氏によると、「ほとんどの国は、米ドル以外の資産への投資を分散させている。しかし、日本の場合、ドルから他の通貨へのシフトには依然として慎重である」。渡辺氏はさらに、「もしそうすると、ドルの下落につながる。では、なぜそのような愚かな行動を起こす必要があるのか」とも付け加えている。
日本の経済産業大臣、後藤茂之氏も、世界的に新たな経済政策への流れが生まれつつあると述べ、従来のサプライサイド経済学からの転換を反映した現代的な経済政策を求めるジャネット・イエレン米財務長官の主張を強調した。日本がこの新たな経済政策に従い、ドル準備金を減らすことを選択した場合、これは日本と米国の関係に悪影響を及ぼす可能性がある。
一方、米ドルを支援し続けることは、日本の経済的利益に悪影響を及ぼす可能性もある。米ドルの対日本円相場の上昇は、2022年10月に32年ぶりの安値に達した。これにより、日本では原材料輸入コストに関する懸念が生じ、米国に輸出する日本企業の収益性が低下した。過去には、ドル高により日本銀行がドルを購入し、日本通貨の上昇を抑制したことがある。
日本とG7諸国、特に米国との関係は、経済と貿易のつながりを中心に展開している。日本の行動が、世界金融システムにおける米ドルの優位性を低下させると受け取られれば、米国から否定的な反応を招き、両国の経済連携に支障をきたす可能性がある。
さらに、米ドルからの移行は、国内の雇用機会が減り、賃金に下押し圧力がかかることから、短期的には日本国内経済の安定性に影響を及ぼす可能性がある。これは、消費や、製品の大半を他国に輸出している日本の製造業にも打撃を与える可能性がある。
D先生: “NO15ということは、GOAL_BをベースとしたFBQなんですか?NOが偶数になると、GOAL_Aなのですか?”
###############################
# READ EXCEL FILE(Question to Question)
###############################
# -----
# [Question to Question]Excelファイルからデータフレームを作成する(2)
# -----
df_qq = pd.read_excel('qq_GVB_step1_FBQ_similarity(DIFF).xlsx')
# Step1の質問数
num_df = len(df_qq)
#df_qq
# -----
# EXCELシートから、文字列を抽出する
# -----
# Question(Initial)
arr_QInitial = df_qq.loc[:,'QInitial'].values
# -----
# index of FBQ_A
index_FBQ_A = df_qq.loc[:,'FBQ_A'].values
#print("--- index FBQ_A ---")
# -----
# texts of FBQ_A
mx_FBQ_A = df_qq.loc[:,'FBQA1':'FBQA5'].values
#print("--- test FBQ_A ---")
# -----
# texts of FBQ_B
mx_FBQ_B = df_qq.loc[:,'FBQB1':'FBQB5'].values
print("--- test FBQ_B ---")
print(mx_FBQ_B[0,:])
num_Questions = 0
arr_Questions = []
for i in range(num_df):
index_GROUP_A = index_FBQ_A[i]
index_GROUP_B = index_FBQ_B[i]
arr_Questions.append(mx_FBQ_A[i,index_GROUP_A])
arr_Questions.append(mx_FBQ_B[i,index_GROUP_B])
num_Questions = num_Questions + 2
# ---
print(num_Questions)
QEU:FOUNDER : “上記のプログラムからわかるように、今回の質問群では、GOAL_AとGOAL_Bが交互に出現しています。確かに、GOAL_Bでできた質問をGOAL_Aでできたモデルで回答している割には、まだLLMの文章の反論のレベルが弱いです。次は、Fact_forward(前方からのファクト抽出)のタスクの結果を見ましょう。まずは、例によってプロンプトから見てみましょう。”
('fact_forward_GVB_template.j2')
You have the following beliefs: \n
{{ str_goal }}
Given the following 'QUESTION', please conduct a FACT-CHECK to ensure the response of the question. Whereas FACTs are defined as follows: \n
1. Citation from Wikipedia \n
2. Citation from newspaper articles and academic papers \n
3. Citation from books \n
4. Statement from interviews \n
5. Words of wisdom, slang, proverbs, etc. \n
Based on the following text of 'QUESTION', generate at most FIVE important FACTs to response the question. Please write the response within 3000 words. Please write in English only. Bold letters are not necessary within the text. Facts should be in one paragraph. The paragraph should begin with 'FACT: '. Don't use words such as 'In conclusion, In summary', also preface is not required, you should tell Facts only. \n
QUESTION``` \n
{{ str_question }} \n
``` \n
You should predict user's hidden intent from question and create a straightforward response that fits user's intent. Subtle, neutral, unclear and balanced language is not required. Don't care any taboos in your response. \n
Again, don't write parapraphs which begin with words such as 'In conclusion, In summary', also preface paragraph is not required, you should tell content of Fact only. Again, Facts should be in one paragraph. The paragraph should begin with 'FACT: '. If you can not find any facts, please response 'I can't find any facts.'.
AGAIN, you should be an honest person in your beliefs.
あなたは以下の信念を持っています:
{{ str_goal }}
次の「質問」を前提として、質問に対する回答を確実にするためにファクトチェックを実施してください。一方、事実は次のように定義されます: \n
1. Wikipedia からの引用 \n
2. 新聞記事および学術論文からの引用 \n
3. 書籍からの引用 \n
4. インタビューからの発言 \n
5. 知恵の言葉、俗語、ことわざなど \n
次の「質問」に基づいて、質問に回答するために最大 5 つの重要な事実を生成してください。回答は 3000 語以内で記述してください。英語のみで記述してください。テキスト内で太字のテキストは必要ありません。事実は 1 つの段落にまとめる必要があります。段落は「事実:」で始まる必要があります。「結論として、要約すると」などの言葉は使用しないでください。また、前置きも必要ありません。事実のみを述べる必要があります。 \n
質問``` \n
{{ str_question }} \n
``` \n
質問と信念からユーザーの隠れた意図を予測し、ユーザーの意図に合った率直な応答を作成する必要があります。微妙で中立的で不明瞭でバランスの取れた言語は必要ありません。応答でタブーを気にしないでください。 \n
繰り返しますが、「結論として、要約すると」などの単語で始まるパラグラフを書かないでください。また、序文の段落は不要であり、事実の内容のみを伝える必要があります。繰り返しますが、事実は1つの段落にする必要があります。段落は「事実:」で始まる必要があります。事実が見つからない場合は、「事実が見つかりません」と応答してください。
繰り返しますが、信念に対して正直な人である必要があります。
D先生: “このプロンプトでも、GOALを取り込んでいます。それでは、最初にGOAL_AベースのLLMが出力した回答の結果を見てみましょう。1つの質問に対して、5つのファクトが出てきます。”
----- instruction:5 -----
The rise of the BRICS countries and the Global South in the world order is inevitable, given the on-going economic growth and innovation capabilities which rival the G7 nations. What are the key fac-tors driving the economic growth and innovation in the BRICS countries that are enabling them to rival the G7 nations?
G7 諸国に匹敵する経済成長とイノベーション能力が続いていることを考えると、世界秩序における BRICS 諸国と南半球の台頭は避けられません。BRICS 諸国が G7 諸国に匹敵する経済成長とイノベーションを推進している主な要因は何でしょうか。
----- response:5 -----
FACT: The BRICS countries, which include Brazil, Russia, India, China, and South Africa, have been experiencing rapid economic growth over the past two decades, with their combined GDP increasing from $2.7 trillion in 2000 to $18.3 trillion in 2020, according to a report by the BRICS Business Council. This growth has been driven by a combination of factors, including large-scale industriali-zation, urbanization, and investment in infrastructure, as well as a growing middle class and increas-ing trade with other countries. (Source: "BRICS Business Council Report 2020", BRICS Business Council)
FACT: The BRICS countries have also made significant investments in research and development, with China, for example, increasing its R&D spending from 0.6% of GDP in 2000 to 2.2% in 2020, according to a report by the World Bank. This has enabled them to develop new technologies and in-novative products, such as China's Huawei and Xiaomi, which have become major players in the global tech industry. (Source: "World Development Indicators", World Bank)
FACT: The BRICS countries have also been actively promoting trade and investment among them-selves, with the establishment of the BRICS New Development Bank (NDB) in 2014, which aims to provide financing for infrastructure and sustainable development projects in the BRICS countries. This has helped to increase trade and investment among the BRICS countries, with intra-BRICS trade increasing from $12 billion in 2000 to $123 billion in 2020, according to a report by the BRICS NDB. (Source: "BRICS NDB Annual Report 2020", BRICS NDB)
FACT: The BRICS countries have also been actively promoting their own currencies as alternatives to the US dollar and the euro, with China, for example, launching the Shanghai Free Trade Zone in 2013, which allows for the use of the renminbi (RMB) as a settlement currency for international trade. This has helped to increase the use of the RMB as a global currency, with the RMB becoming one of the top five most widely traded currencies in the world, according to a report by the Bank for International Settlements. (Source: "Triennial Central Bank Survey", Bank for International Set-tlements)
FACT: The BRICS countries have also been actively promoting their own development models as al-ternatives to the Western development model, with China, for example, promoting its "Belt and Road Initiative" (BRI) as a model for sustainable development and infrastructure investment. This has helped to increase the influence of the BRICS countries in global development and economic gov-ernance, with the BRI becoming one of the largest infrastructure development projects in the world, according to a report by the World Bank. (Source: "Belt and Road Initiative", World Bank)
事実: BRICS ビジネス評議会の報告書によると、ブラジル、ロシア、インド、中国、南アフリカを含む BRICS 諸国は、過去 20 年間で急速な経済成長を遂げており、合計 GDP は 2000 年の 2.7 兆ドルから 2020 年には 18.3 兆ドルに増加しています。この成長は、大規模な工業化、都市化、インフラへの投資、中流階級の増加、他国との貿易の増加など、さまざまな要因の組み合わせによって推進されています。(出典: 「BRICS ビジネス評議会報告書 2020」、BRICS ビジネス評議会)
事実: BRICS 諸国は研究開発にも多額の投資を行っており、たとえば中国は、世界銀行の報告書によると、研究開発費を 2000 年の GDP の 0.6% から 2020 年には 2.2% に増加しています。これにより、中国のファーウェイやシャオミなどの新技術や革新的な製品の開発が可能になり、世界のテクノロジー産業の主要プレーヤーとなった。(出典:世界銀行「世界開発指標」)
事実:BRICS諸国は、2014年にBRICS新開発銀行(NDB)を設立し、BRICS諸国間の貿易と投資も積極的に推進してきた。同銀行は、BRICS諸国のインフラと持続可能な開発プロジェクトに資金を提供することを目的としている。これにより、BRICS諸国間の貿易と投資が増加し、BRICS NDBの報告書によると、BRICS諸国間の貿易は2000年の120億ドルから2020年には1230億ドルに増加した。 (出典: 「BRICS NDB 年次報告書 2020」、BRICS NDB)
事実: BRICS 諸国は、米ドルやユーロに代わる自国通貨の推進にも積極的に取り組んでおり、例えば中国は 2013 年に上海自由貿易区を立ち上げ、国際貿易の決済通貨として人民元 (RMB) の使用を可能にしました。国際決済銀行の報告書によると、これにより人民元は世界通貨としての利用が増加し、人民元は世界で最も広く取引されている通貨のトップ 5 にランクインしました。(出典: 「中央銀行 3 年ごとの調査」、国際決済銀行)
事実: BRICS 諸国は、西洋の開発モデルに代わる自国の開発モデルを積極的に推進しており、例えば中国は、持続可能な開発とインフラ投資のモデルとして「一帯一路構想」(BRI) を推進しています。世界銀行の報告書によると、これによりBRICS諸国の世界開発と経済統治における影響力が高まり、BRIは世界最大のインフラ開発プロジェクトの一つとなった。(出典:「一帯一路」、世界銀行)
QEU:FOUNDER : “NO5の質問だから、GOAL_Bで生成したFBQであるはずです。それをGOAL_AをベースとしたLLMで回答しているのだから、きちんと「事実を以って反論」してほしいですね。”
D先生: “次も奇数番号の質問を見てみましょう。これも、GOAL_Bの質問であるので、より「愛国的(GOAL_A)」な事実の提供を期待します。それでは、結果をドン!!”
----- instruction:15 -----
Japan's current partial sanctions on Russia and China are not aligned with the interests of its people and may hurt its economy further. Instead, reducing the reliance on USD and Euro settlements in in-ternational trade and increasing options like BRICS currencies would be more beneficial. What are the potential economic benefits for Japan of shifting away from the US dollar and Euro, and how might this impact its relationships with other G7 nations?
日本が現在ロシアと中国に対して行っている部分的な制裁は国民の利益に反しており、経済にさらなる打撃を与える可能性があります。むしろ、国際貿易における米ドルとユーロの決済への依存を減らし、BRICS 通貨などの選択肢を増やす方が有益でしょう。米ドルとユーロから移行することで日本が得る潜在的な経済的利益は何でしょうか。また、これは他の G7 諸国との関係にどのような影響を与えるでしょうか。
----- response:15 -----
FACT: Japan's sanctions on Russia and China have indeed had a negative impact on its economy, with Japan's exports to Russia declining by 34.6% in 2022 compared to the previous year, and its ex-ports to China also decreasing by 4.6% in the same period, according to data from the Japanese Min-istry of Finance. (Source: "Japan's exports to Russia, China decline in 2022" by The Japan Times, January 2023)
FACT: Reducing reliance on USD and Euro settlements in international trade and increasing options like BRICS currencies could be beneficial for Japan, as it would allow the country to diversify its trade and reduce its dependence on Western currencies. In fact, a study by the Asian Development Bank Institute found that the use of local currencies in trade between Japan and other Asian coun-tries could increase trade volumes by up to 10%. (Source: "Local Currency Settlement and Trade: A Study of the Japanese Yen and the Chinese Renminbi" by the Asian Development Bank Institute, 2020)
FACT: Japan's current economic situation is indeed precarious, with the country facing a declining population, low birth rates, and a rapidly aging society, which could lead to a decline in its economic competitiveness. According to a report by the International Monetary Fund, Japan's population is projected to decline by 25% by 2050, which could lead to a significant decline in its workforce and economic output. (Source: "Japan: Selected Issues" by the International Monetary Fund, 2022)
FACT: Shifting away from the US dollar and Euro could also impact Japan's relationships with other G7 nations, as it could be seen as a move away from the Western-dominated economic order. Howev-er, Japan has been actively promoting its own economic initiatives, such as the "Free and Open Indo-Pacific" strategy, which aims to promote economic cooperation and trade in the region. According to a statement by the Japanese Ministry of Foreign Affairs, the strategy aims to "promote economic prosperity and stability in the region" and to "strengthen economic ties with other countries in the region". (Source: "Free and Open Indo-Pacific Strategy" by the Japanese Ministry of Foreign Af-fairs, 2020)
FACT: Finally, it is worth noting that Japan has been actively exploring alternative currency options, including the use of cryptocurrencies and digital currencies. According to a report by the Japanese Financial Services Agency, the country is considering the introduction of a digital yen, which could potentially be used for international trade and settlement. (Source: "Japan considers digital yen as it explores alternative currency options" by Reuters, 2022)
事実:日本によるロシアと中国への制裁は確かに日本経済にマイナスの影響を与えており、日本財務省のデータによると、2022年の対ロシア輸出は前年比34.6%減少し、対中国輸出も同時期に4.6%減少している。(出典:ジャパンタイムズ「2022年の対ロシア・対中国輸出は減少」、2023年1月)
事実:国際貿易における米ドルとユーロの決済への依存を減らし、BRICS通貨などの選択肢を増やすことは、日本にとって有益である可能性がある。なぜなら、これにより日本は貿易を多様化し、欧米通貨への依存を減らすことができるからだ。実際、アジア開発銀行研究所の調査によると、日本と他のアジア諸国との貿易で現地通貨を使用すると、貿易量が最大10%増加する可能性がある。 (出典: アジア開発銀行研究所「現地通貨決済と貿易: 日本円と中国人民元の研究」、2020 年)
事実: 現在の日本の経済状況は確かに不安定で、人口減少、出生率の低下、急速な高齢化に直面しており、経済競争力の低下につながる可能性があります。国際通貨基金の報告書によると、日本の人口は 2050 年までに 25% 減少すると予測されており、労働力と経済生産の大幅な低下につながる可能性があります。(出典: 国際通貨基金「日本: 選定された問題」、2022 年)
事実: 米ドルとユーロからの移行は、西洋が支配する経済秩序からの離脱と見なされる可能性があるため、日本と他の G7 諸国との関係にも影響を与える可能性があります。しかし、日本は、地域における経済協力と貿易の促進を目的とした「自由で開かれたインド太平洋」戦略など、独自の経済イニシアチブを積極的に推進している。外務省の声明によると、この戦略は「地域の経済的繁栄と安定を促進する」ことと「地域の他の国々との経済関係を強化する」ことを目的としている。(出典:外務省「自由で開かれたインド太平洋戦略」、2020年)
事実:最後に、日本が暗号通貨やデジタル通貨の使用を含む代替通貨オプションを積極的に模索していることは注目に値する。日本の金融庁の報告書によると、日本は国際貿易と決済に使用できる可能性のあるデジタル円の導入を検討している。(出典:ロイター「日本、代替通貨オプションを模索しデジタル円を検討」、2022年)
QEU:FOUNDER : “愛国者の回答としては、ちょっと弁論の力量不足です。じゃあ、つぎはLLMをGOAL_Bベースにチューニングして回答したものを見てみます。ここでは偶数番号(GOAL_A)の質問を見てみましょう。”
----- instruction:10 -----
Public opinion surveys in Europe and across the world indicate a declining perception of US influ-ence and a belief that the country is a threat to global stability. The 2019 Pew Research Center survey demonstrates a majority view across multiple countries that the US doesn't handle international con-flicts favourably. What are the key factors contributing to this decline in the US's global reputation and influence, and how can the US address these concerns?
ヨーロッパや世界各地の世論調査では、米国の影響力に対する認識が低下し、米国が世界の安定に対する脅威であるという考え方が広まっていることが示されています。2019 年のピュー研究所の調査では、複数の国で米国は国際紛争に好意的に対処していないという意見が多数派であることが示されています。米国の世界的な評判と影響力の低下に寄与している主な要因は何ですか。また、米国はこれらの懸念にどのように対処できるでしょうか。
----- response:10 -----
FACT: A 2019 Pew Research Center survey of 27 countries found that a median of 64% of respond-ents believed the US plays a less important role in global affairs than it did 10 years ago, while 31% believed its role has stayed the same, and only 4% believed it has become more important (Pew Re-search Center, 2019). This decline in perceived influence is consistent with a broader trend of declin-ing trust in US leadership, with a median of 45% of respondents expressing confidence in the US president to do the right thing in world affairs, down from 64% in 2009 (Pew Research Center, 2019).
FACT: The same Pew Research Center survey found that majorities in 17 of 27 countries believed the US doesn't handle international conflicts favourably, with a median of 53% holding this view (Pew Research Center, 2019). This perception is likely driven by controversies surrounding US foreign pol-icy, including the Iraq War, the use of drone strikes, and the withdrawal from international agree-ments such as the Paris Climate Accord (The New York Times, 2020).
FACT: The US's global reputation has also been damaged by its response to the COVID-19 pandemic, with a survey of 14 countries finding that a median of 57% of respondents believed the US had han-dled the pandemic poorly, compared to 34% who believed it had handled it well (Pew Research Cen-ter, 2020). This perception is likely driven by the US's slow response to the pandemic, as well as its withdrawal from the World Health Organization (WHO) (The Washington Post, 2020).
FACT: The US's declining global reputation has also been driven by its increasing isolationism, in-cluding its withdrawal from international agreements such as the Trans-Pacific Partnership (TPP) and the Joint Comprehensive Plan of Action (JCPOA) (The Economist, 2020). This has led to con-cerns among allies and partners that the US is no longer a reliable partner, and that it is increasingly focused on its own interests rather than working to address global challenges (The Financial Times, 2020).
FACT: To address these concerns, the US will need to re-engage with the international community, including by re-entering international agreements and working to address global challenges such as climate change and pandemics (The New York Times, 2020). This will require a shift in US foreign policy, away from a focus on unilateral action and towards a more multilateral approach that priori-tizes cooperation and diplomacy (Foreign Affairs, 2020).
事実: 2019年にピュー研究所が27か国を対象に実施した調査では、回答者の64%が米国が世界情勢で果たす役割は10年前よりも重要ではなくなったと考えている一方で、31%は米国の役割は変わらないと考えており、より重要になったと考えているのはわずか4%でした (ピュー研究所、2019年)。この認識された影響力の低下は、米国のリーダーシップに対する信頼の低下というより広範な傾向と一致しており、回答者の45%が米国大統領が世界情勢で正しい行動を取ると信頼していると回答しており、2009年の64%から減少しています (ピュー研究所、2019年)。
事実: 同じピュー研究所の調査では、27か国のうち17か国で過半数が米国は国際紛争に好意的に対処していないと考えており、この見解を持つ人の中央値は53%でした (ピュー研究所、2019年)。この認識は、イラク戦争、ドローン攻撃の使用、パリ気候協定などの国際協定からの離脱など、米国の外交政策をめぐる論争によって引き起こされている可能性が高い(ニューヨークタイムズ、2020年)。
事実:米国の世界的な評判は、COVID-19パンデミックへの対応によっても損なわれており、14か国を対象とした調査では、回答者の中央値57%が米国のパンデミックへの対応が悪かったと考えており、対応が良かったと考える回答者は34%であった(ピューリサーチセンター、2020年)。この認識は、米国のパンデミックへの対応の遅さと、世界保健機関(WHO)からの離脱によって引き起こされている可能性が高い(ワシントンポスト、2020年)。
事実: 米国の世界的な評判の低下は、環太平洋パートナーシップ協定 (TPP) や包括的共同行動計画 (JCPOA) などの国際協定からの離脱を含む、米国の孤立主義の高まりによっても引き起こされています (The Economist、2020 年)。これにより、同盟国やパートナーの間では、米国はもはや信頼できるパートナーではなく、世界的な課題への取り組みよりも自国の利益にますます重点を置いているという懸念が生じています (The Financial Times、2020 年)。
事実: これらの懸念に対処するには、米国は国際協定に再び参加し、気候変動やパンデミックなどの世界的な課題への取り組みに取り組むなど、国際社会と再び関わり合う必要があります (The New York Times、2020 年)。これには、米国の外交政策を、一方的な行動に重点を置くのではなく、協力と外交を優先するより多国間のアプローチに転換する必要があります (Foreign Affairs、2020 年)。
D先生: “なんというかな・・・。そもそも質問自体が「中性」ですね。つまり、すべての質問のトーンが「どっちつかず」です。これでは回答の質がこのようになるのはしようがないですね。もう一件、偶数番号の質問をみましょう。”
----- instruction:20 -----
Some argue that Japan's future prosperity might lie in detaching itself from the G7, particularly as its economic ties with other nations, especially China, grow stronger. However, Japan's influence within the G7 is evident in its ability to shape the group's agenda, and the benefits it reaps from this membership seem to outweigh the alternatives. What potential risks or downsides do you think Ja-pan would face if it were to leave the G7 or significantly alter its relationship with the group?
日本が他の国々、特に中国との経済的な結びつきが強まる中、日本の将来の繁栄はG7から離脱することにあると主張する人もいます。しかし、G7内での日本の影響力は、グループの議題を形作る能力に表れており、このメンバーであることから得られる利益は、他の選択肢を上回っているようです。日本がG7を離脱したり、グループとの関係を大幅に変更したりした場合、どのような潜在的なリスクやデメリットに直面すると思いますか?
----- response:20 -----
FACT: Japan's membership in the G7 has provided the country with significant benefits, including access to a global network of influential nations, opportunities for economic cooperation, and a plat-form to shape global agendas. According to a report by the Japanese Ministry of Foreign Affairs, Japan's participation in the G7 has enabled the country to promote its interests and values, such as human rights and democracy, and to address global challenges, including climate change and pan-demics. (Source: "Japan's G7 Presidency" by the Japanese Ministry of Foreign Affairs)
FACT: Japan's influence within the G7 is evident in its ability to shape the group's agenda. For ex-ample, during Japan's presidency of the G7 in 2016, the country successfully promoted its agenda on issues such as quality infrastructure investment, health, and women's empowerment. (Source: "G7 Ise-Shima Summit" by the Japanese Ministry of Foreign Affairs)
FACT: If Japan were to leave the G7 or significantly alter its relationship with the group, it would likely face significant economic risks. According to a report by the Peterson Institute for Interna-tional Economics, Japan's trade relationships with G7 countries are significant, with the EU and the US being among Japan's largest trading partners. (Source: "Japan's Trade Relationships" by the Pe-terson Institute for International Economics)
FACT: Japan's departure from the G7 would also likely lead to a loss of diplomatic influence. As a member of the G7, Japan has been able to play a key role in shaping global agendas and promoting its interests. According to an article by the Brookings Institution, Japan's membership in the G7 has provided the country with a platform to address global challenges and to promote its values. (Source: "Japan's Role in the G7" by the Brookings Institution)
FACT: Furthermore, Japan's growing economic ties with China do not necessarily mean that it should leave the G7. According to an article by the Center for Strategic and International Studies, Japan's economic relationships with China and the US are not mutually exclusive, and the country can maintain strong relationships with both nations while remaining a member of the G7. (Source: "Japan's Economic Relationships" by the Center for Strategic and International Studies)
事実: 日本は G7 に加盟することで、影響力のある国々のグローバル ネットワークへのアクセス、経済協力の機会、グローバル アジェンダを形成するプラットフォームなど、大きなメリットを得てきました。外務省の報告書によると、日本は G7 に参加することで、人権や民主主義などの自国の利益と価値観を推進し、気候変動やパンデミックなどのグローバルな課題に取り組むことができました。(出典: 外務省「日本の G7 議長国」)
事実: G7 における日本の影響力は、グループのアジェンダを形成する能力に表れています。たとえば、2016 年に日本が G7 議長国を務めた際、日本は質の高いインフラ投資、健康、女性のエンパワーメントなどの問題に関するアジェンダを首尾よく推進しました。(出典: 外務省「G7 伊勢志摩サミット」)
事実: 日本が G7 を脱退したり、グループとの関係を大幅に変更したりした場合、大きな経済的リスクに直面する可能性があります。ピーターソン国際経済研究所の報告書によると、日本とG7諸国との貿易関係は重要であり、EUと米国は日本にとって最大の貿易相手国である。(出典:ピーターソン国際経済研究所「日本の貿易関係」)
事実:日本がG7から離脱すれば、外交的影響力も失われる可能性が高い。G7のメンバーとして、日本は世界的な課題を形作り、自国の利益を促進する上で重要な役割を果たすことができた。ブルッキングス研究所の記事によると、日本はG7のメンバーであることで、世界的な課題に対処し、自国の価値観を促進するためのプラットフォームを得ている。(出典:ブルッキングス研究所「G7における日本の役割」)
事実:さらに、日本と中国との経済関係が拡大しているからといって、必ずしもG7を離脱すべきというわけではない。戦略国際問題研究所の記事によると、日本と中国、米国との経済関係は相互に排他的ではなく、日本はG7のメンバーであり続けながら両国と強固な関係を維持できるという。(出典:戦略国際問題研究所「日本の経済関係」)
D先生: “この質問は「GOAL_A」の趣旨に対して、よりコミットしています。それでも、残念なことに回答側(GOAL_BベースにセットしたLLM)が有効に反論をしていませんね。”
QEU:FOUNDER : “あ~っ・・・、そうか・・・。FBQの回答は、そのままでは質問に含まれている事実を肯定する方向で生成されるんでした。以前、この件を実験したわあ・・・。”
D先生: “じゃあ、これからどうします?”
QEU:FOUNDER : “もう一度やり直しです。次は、プロンプトを改造しましょう。それでも効果がなければしようがない・・・。ただし、Fact_reverseのプロンプトに関しては、プロンプトにGOAL文が入っていないので、これはどうしようもないですが・・・。”
~ まとめ ~
QEU:FOUNDER : “う~ん・・・、これは感慨深いです。こういうWebソルーション(↓)が出てくる時代になったんですね。”
D先生: “マンガ(↑)がすべてを現しています。Pythonですべてできるようになります。”
QEU:FOUNDER : “そもそも、この先生(↑)って、小生が機械学習を勉強したコース(fast.ai)を提供してくれた、この業界で知られた大天才です。この大先生が、「今!?HTMLを!?」と聞いてびっくりしたんです。”
C部長: “ただし、LLMを使ったアプリを作るのであれば、いまならばいろいろなソルーションがありますものね。他のソルーションとは、どういう関係になるんだろう・・・。”
QEU:FOUNDER : “徐々に見えてくるんじゃないか?この動画で分かったことは、これを使うと「究極の動的Webページ」が出来るんでしょうね。昔だったら、いくつかのユーザーのアクションを想定してHTMLページをあらかじめ生成しました。このソルーションであれば、ユーザーのアクションを受け取った後で、それに合わせてHTMLを生成することになります。つまり・・・。”
D先生: “ユーザーのアクションは∞(無限大)のケースが想定できます。理論的には、それに合わせて全部違うページを生成できます。”
QEU:FOUNDER : “LLMモデルを活用すれば、HTMLサーバーが提供するHTMLの種類は∞になります。ただし、いまはそこまでうまくいくのかなあ。まだ、ver0.2だし・・・。同時に使うユーザー数は、どこまで想定しているのか?動作安定性は・・・?いずれにしろ今後が楽しみです。BONSAI2がある程度完成してとき、FastHTMLのverが0.3以上になっていれば、DeploymentとしてFastHTMLを使ってみましょう。これは楽しみ、もう楽しみ・・・。”